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JL Audio Fathom f110

High End Aktiv Subwoofer mit automatischer Raumeinmessung A.R.O.

Der JL Audio Fathom f110 ist ein Aktiv Subwoofer mit automatischer Raumeinmessung, optimiert für den Einsatz in Stereo- oder Mehrkanal (Heimkino) Systemen.

AUSVERKAUFT / SOLD OUT

Die häufig gestellten Fragen “Brauche ich wirklich einen Subwoofer?” oder “Bringt ein Subwoofer klanglich auch in meiner Anlage mehr, ich höre doch nur Stereo?” können mit einem ganz klaren JA beantwortet werden. Ein Subwoofer steht für soviel mehr als nur tiefe Töne und Bumm-Bumm-Bass: die Räumlichkeit nimmt frappierend zu, die Abbildungsschärfe wird gesteigert, Stimmen werden körperhafter wiedergegeben. Und ja, ein sattes, kontrolliertes Tieftonfundament mit ausreichend (!) Leistung im Hintergrund lässt musik jedlicher Stil-Richtung schlicht authentischer, geschlossener – in einem Wort: RICHTIG klingen. Was gilt es zu beachten bei der Auswahl eines Subwoofers? der Raum, in dem der Subwoofer spielt, ist der entscheidende Faktor zum grossen Hörvergnügen. Dein Musikraum ist nicht optimal? Willkommen im Team, kaum ein Raum ist optimal, schliesslich ist es ein Wohnraum, in dem Musik gehört wird. Und sicher kein perfekt optimiertes Studio, in dem gewohnt wird. Wenn der Raum nicht geändert werden kann… muss (!) sich der Subwoofer an den Raum anpassen. Prinzipiell logisch. Und das machen die genialen JL Audio Fathom® Aktiv Subwoofer in vorbildlicher Weise: mit einer automatischen Raumeinmessung A.R.O.

Der JL Audio Fathom f110 ist der kleinste Subwoofer der JL Audio Fathom®-Baureihe und eignet sich optimal für kleinere Räume und Anlagen, die optisch unaufällig bleiben sollen.
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Die Entwicklung von Subwoofern mit hohem Ausgangspegel auch in den tiefsten Bassregionen ist eine große Herausforderung. Entwickler stehen dabei vor einem Zielkonflikt: Sie müssen entweder bei der unteren Grenzfrequenz oder beim Maximalpegel Kompromisse eingehen, damit das Gehäusevolumen des Subwoofers in akzeptablen Regionen bleibt. Solche Kompromisse sind bei den Fathom®-Subwoofern dank der dynamischem Fähigkeiten der JL AUDIO Treiber völlig unnötig. Diese außergewöhnlichen Chassis ermöglichen die Wiedergabe selbst tiefster Frequenzen mit sehr hohem Pegel – und belassen Verzerrungen dabei weit unter der Hörschwelle. Um die extrem große lineare Auslenkung der Bass-Chassis voll auszunutzen, besitzt jeder JL Audio Fathom® Aktiv Subwoofer einen extrem leistungsstarken Digitalendverstärker. Das kompakte, unauffällige Design der JL AUDIO Fathom® Subwoofer integriert sich perfekt in die meisten Hörräume und Heimkinos. Dank des in der Front integrierten Bedienfelds lassen sich die Subwoofer komfortabel justieren; die exklusive Raumeinmessung von JL Audio sorgt für einen optimalen Frequenzverlauf auch in akustisch anspruchsvollen Räumen.

A.R.O. (= Automatic Room Optimization) – Automatische Raumeinmessung
A wise man named Murphy long ago prescribed that a subwoofer will generally sound best in the most impractical spot in the room… a fact that home theater professionals wrestle with constantly.  Subwoofer placement almost always involves a compromise between sonic performance, practicality, and aesthetics. To face this dilemma head on, many JL Audio subwoofer systems incorporate a clever piece of technology called Automatic Room Optimization (A.R.O.).  The JL Audio Fathom®, Fathom®  In-Wall and Gotham® subwoofers have this technology. The A.R.O. system self-generates a series of calibration tones, measures the response at the listening position, analyzes the shape and magnitude of the primary response error and configures an appropriate filter to tame it.  The system effectively allows for smooth, well-balanced sub-bass from a variety of locations that may have been less than ideal without A.R.O.

To accomplish this complex feat, all you have to do is:

  1. Connect the included calibration microphone to the front panel of the subwoofer.
  2. Press the calibrate button on the front panel of the subwoofer system.
  3. Hold the microphone at the primary listening position.
  4. A few minutes later, you have completed this one-time setup routine.

You won’t need a computer, spreadsheets or expensive equipment and you don’t need to navigate and manipulate complex interfaces… a fine example of technology in the service of man, if there ever was one.

Ausführung: Hochglanz schwarz

AUSVERKAUFT – nicht mehr lieferbar!

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JL Audio Fathom f110

(Herstellerangaben, ohne Gewähr)

Eingänge
asymmetrisch – Stereo oder Mono (zwei vergoldete Cinchbuchsen)
symmetrisch – Stereo oder Mono (zwei XLR Einbaubuchsen)
Ausgang
für weiteren Subwoofer (Cinch – Slave)
Symmetrisch (ein XLR-Einbaustecker)
Eingangs-Modi
Master oder Slave
Pegel-Modi
Reference (fest eingestellte Verstärkung)
oder
Variable (von Nullpegel bis zu 15 dB über Reference-Verstärkung)
Einschalt-Modi
Manuell oder über signalgesteuerte Einschalt-Automatik
Beleuchtungs-Modi
Ein, Aus oder gedimmt
Tiefpass Filter-Modi
deaktiviert, 12 dB pro Oktave oder 24 dB pro Oktave
Tiefpass Filtter-Trennfrequenz
einstellbar von 30 bis 130 Hz
Polarität
0 oder 180 Grad
Phase
variabel einstellbar von 0 – 280 Grad
Tiefstbass-Equalizer (E.L.F.)
einstellbar von –12 dB bis +3 dB bei 25 Hz
Automatische Raumeinmessung (A.R.O.)
professionelles Messmikrofon in Laborqualität ist im Lieferumfang enthalten, abschaltbar

Technische Änderungen vorbehalten!

Hinweis zum Urheberrecht
© 2022 Klaus Henkes Klangkonzepte –
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JL Audio Fathom f110

(Herstellerangaben, ohne Gewähr)

Produktbeschreibung:
Aktiv Subwoofer mit automatischer A.R.O. Raumeinmessung
Bedienungsanleitung / Owner´s manual
JL Audio Fathom f 110

Konstruktionsprinzip
geschlossenes Gehäuse
Chassis-Bestückung
Bass-Bereich: 1x 25,4 cm (10′) JL Audio Hochleistungs-Bass-Chassis
Frequenzbereich
(reflexionsfrei gemessen)
27 bis 111Hz (± 1,5 dB)
–3 dB bei 25 Hz / 120 Hz
–10 dB bei 19 Hz / 155 Hz
Effektive Membranfläche
387 cm2
Effektives Verschiebevolumen
2,6 Liter
Verstärkerleistung
900 Watt RMS (kurzzeitig)
Abmessungen
39,7 x 32,8 x 43,9 cm (H x B x T)
H = inklusive Gerätefüße, T = ohne Frontbespannung)
Gewicht / Versandgewicht
30 kg / 45 kg
Ausführung
Hochglanz schwarz
Hergestellt in den U. S. A.
mit importierten und in den USA gefertigten Komponenten

Technische Änderungen vorbehalten!

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JL Audio Fathom f110

In the November 2019 issue of the legendary US High End magazine The Absolute Sound the JL AUDIO Fathom® f112 / f113 v2:
(the absolute sound – 2020 High-End Audio Buyer´s Guide)
“These two subs—identical except for woofer size (12″ vs. 13.5″) and amplifier power (1500W vs. 2500W)—raise the bar in subwoofer performance with their unlikely combination of brute-force power and tonal and dynamic finesse. Capable of delivering high SPLs at very low frequencies without strain, the Fathoms are equally adept at resolving the pitches, dynamics, and tone colors of an acoustic bass. Reference-quality performance at a reasonable price.”


In the May 2019 issue of the legendary US High End magazine Stereophile Kalman Rubinson writes about the JL AUDIO Fathom® f113 / f113 v2:
(Stereophile – 2019 Recommended Components)
Descended from the JL Audio Fathom f113 — a Class A subwoofer in previous editions of “Recommended Components” — the recent f113v2 is a compact subwoofer with a single 13.5″ driver and an internal amplifier boasting 3000W RMS (compared with the f113’s 2500W). Other refinements include the rerouting of audio signals away from the v2’s control panel and, perhaps most notably, an upgrade from the original’s Automatic Room Optimization (ARO) to JL Audio’s new Digital Automatic Room Optimization (DARO, a name that caught us totally off guard). In contrast to ARO’s single filter, DARO provides 18 bands of (cut-only) correction. According to KR, who declared DARO easier to operate than ARO, “the v2’s improvement over the v1 was the complete disappearance, from my conscious awareness, of the subwoofer’s existence.” KR’s conclusion: “JL Audio’s Fathom f113v2 is everything good from the Fathom f113 and more.” (Vol.39 No.1 WWW)


In the June 2011 issue of the US High End  online magazine hometheaterreview.com Andrew Robinson writes about the JL AUDIO Fathom® f110:
High Points
• The f110’s build quality is first rate and exudes class and sophistication, making it one of the few subwoofers you don’t have to make excuses for – visually or aurally.
• While the f110’s lack of line level or speaker terminal inputs may seem like a downside, it’s not, for the f110 is not only easy to integrate into your system via its balanced or unbalanced input options, its ability to daisy chain means you can have multiple subwoofers in your room via single subwoofer output.
• JL Audio’s A.R.O. software works beautifully and is a wonderful way to get the very best out of the f110 without having to be an acoustician. Also, the f110’s included calibration microphone just feels like the real deal, unlike a lot of the included mics that come with many processors and/or receivers these days.
• I found little fault with the f110’s sonic performance; in fact, for their asking price I’m not sure you can beat ’em. Whether you have $2,000 a pair loudspeakers or $20,000 a pair loudspeakers the f110 will be a welcomed addition to the mix and will round out any loudspeaker’s performance beautifully.
Low Points
• My review pair of f110s came in high gloss black which was difficult to keep clean and free of dust and smudges if I’m honest. Those with pets – you’ve been warned.
• For reasons still unknown to me, I don’t like the way the f110’s speaker grill looks – it’s petty I know, but the grill seems clunky compared to the rest of the f110’s otherwise stunning good looks.
• Because the f110 can move copious amounts of air with ease, those of you with homes not built to the same exacting standards as the f110 itself can probably expect to hear some or a lot of rattling around the house. I solved the problem by using Auralex’s SubDude HD isolation platforms, which worked beautifully though any isolation platform does add a bit to the overall cost. Thankfully the SubDude HD retails for $70 so it’s not too bad.
Conclusion
It’s rare that I come across a product that I can’t find something not to like about, but that is where I find myself with regards to JL Audio’s Fathom f110 subwoofer. I suppose I don’t like the f110’s grill but that’s akin to criticizing a supermodel for being an inch too tall or to short – it’s silly. While some will probably feel spending $2,000 on a subwoofer is nothing short of insanity, others will no doubt see it as a bargain. I’m inclined to side with the latter for it’s the subwoofer I would choose for any reference two-channel or home theater system regardless of price. Recommended? Hell yes.


In the August 2008 issue of the legendary UK High End magazine hi>fi+ Chris Martens writes in summary about the JL AUDIO Fathom® f112 / f113:
The f112 in Action
I sometimes advise TPV readers that modest woofers are “not the last word in low-frequency extension.” Well, let me begin by saying that the Fathom f112 pretty much is the last word in low-frequency extension, offering substantial output down to 20Hz. I tried the woofer with a variety of low-frequency test discs, and found the f112 went lower, with greater output and control, than any other subwoofer I have used. On “Regular Pleasures” from Patricia Barber’s Verse [Blue Note], for example, there is a strong, recurrent concert bass drum theme, which the f112 reproduced with floor-shaking power and surprising textural subtlety. Many woofers produce a big, bloated, indistinct kerboom on this track, but in contrast the f112 caught the almost seismic pressure wave generated when the drum is struck, then the taut skin  sound of the drum head resonating, and finally the shuddering, modulated rumble heard as each note decays. Through the f112, lowfrequency instruments of all kinds—bass guitars, low winds and brass, low percussion, bass synthesizers, and especially pipe organs—had the majestic power and clarity that they do in real life. The only catch, and I am not raising this point facetiously, is that that the f112 is so powerful that it can expose anything in the room that’s prone to buzzing or vibration—including (gulp!) sheetrock panels not properly fastened to wall studs. Film buffs sometimes ask if having true low-bass capabilities adds much to movie watching experiences, and the answer is that it does in both large and small ways. In the famous “Under Attack” scene from Master and Commander, for example, the f112 gave the cannons distinct “voices” with downright subterranean underpinnings. As a result, the cannon fire not only sounded deeper, but much more frightening and ominous. Yet not all of the benefits of the f112 involved big, spectacular scenes. Early on in , for instance, the sound designer uses subtle low frequency effects to underscore the sound of V’s boot heels echoing in passageways as he walks at night after curfew. Through most woofers the boots make an empty “click,” but the f112 reveals an extra layer of low bass that makes V’s footfalls sound more purposeful—and threatening.

The bottom line is that JL Audio’s Fathom f112 offers benchmark performance in terms of bass extension, power, transient speed, and clarity. It is beautifully made, easy to use, and gives surefire results on music and movies. The only limiting factor involves output, where—depending on your room and listening tastes—you might need to use two or more f112s, or to step up to the larger Fathom f113 or Gotham g213. But setting aside questions of absolute output, the f112 is about as good as subwoofers get. TPV”


AUSVERKAUFT – nicht mehr lieferbar

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